Friday, June 3, 2011

SEJENAK MENGENAI KAMERA DSLR


Kategori: Kamera DSLR

Minat terhadap kamera DSLR pada masa ini semakin meningkat. Ditambah pula dengan harga DSLR yang semakin berpatutan. Harga diantara kamera kompak (point and shoot camera) dan DSLR sudah tidak jauh berbeza. Walaupun entry-level DSLR mempunyai spesifikasi yang lebih rendah namun pengguna tetap mendapat kelebihan yang didapati oleh mana-mana pengguna DSLR.

Untuk membantu pengguna membuat keputusan membeli kamera, berikut adalah pengetahuan  asas tentang kamera DSLR.
    
DSLR Mempunyai Banyak Pilihan Lensa
Apabila membeli DSLR, pengguna diberi pilihan untuk membeli badan sahaja (body only) atau  membeli badan kamera bersama dengan lensa kit (kit lense). Membeli bersama lensa kit adalah lebih ekonomi dan biasanya sudah mencukupi bagi mereka yang baru dalam bidang photografi. Namun, keputusan untuk membeli lensa adalah mengikut kemampuan kewangan dan kegunaan photografi pengguna.

Lensa dibahagikan kepada lensa wide, normal dan tele. Terdapat lensa zoom yang meliputi rentangan yang lebar seperti lensa zoom 18-200mm (18mm-wide, 200mm-tele). Namun, perlu diketahui lensa fix (prime lense) mempunyai kualiti imej yang lebih tinggi berbanding lensa zoom disamping harga yang jauh lebih murah.

Prinsip Kerja DSLR
Antara ciri utama DSLR adalah ia mempunyai cermin (reflex mirror) dihadapan sensor. Cermin ini memantulkan cahaya daripada lensa ke arah pentaprisma dan seterusnya kearah  viewfinder (eyepiece). Apabila gambar diambil, cermin ini akan terangkat untuk membenarkan cahaya memasuki sensor.
Prinsip kerja DSLR (Sumber: http://myphotographylesson.com)

Walaupun kamera DSLR sekarang mempunyai fungsi live preview seperti yang terdapat pada kamera kompak, ciri ini masih belum cukup sempurna. Auto fokus pada live preview masih lebih lambat dan bagi menjaga hayat bateri dan sensor, penggunaan live preview hendaklah diminimakan.

Sensor DSLR
Pada dasarnya, DSLR mempunyai sensor yang lebih besar berbanding kamera kompak biasa. Berikut adalah ukuran-ukuran bagi sensor:   
Ukuran-ukuran sensor (sumber: Wikipedia)

Sensor berukuran 35mm juga dipanggil ‘full frame’ kerana saiznya yang sama seperti ukuran filem pada SLR. Bagi mengurangkan kos, Nikon dan Canon mengeluarkan sensor bersaiz APS-C bagi kamera DSLR kelas rendah mereka. Sensor yang lebih kecil berbanding sensor full-frame ini akan mengalami crop-factor (crop-factor bagi sensor APS-C adalah 1.6). Saiz sensor yang perbagai ini juga menyebabkan saiz panjang fokal efektif yang berbeza terhadap sesuatu lensa. Contohnya, 35mm panjang fokal efektif pada sensor APS-C bersamaan dengan 52mm panjang fokal efektif pada sensor full frame (1.6 crop factor).

Komponen DSLR
DSLR mempunyai banyak komponen. Salah satu komponen di dalam DSLR adalah modul auto fokus. Kelas dan harga sesebuah DSLR ditentukan oleh jenis modul AF dan jumlah titik fokus yang terdapat di dalamnya. Titik fokus boleh dipilih secara automatik atau manual bagi menentukan tempat yang perlu difokus dengan betul.
Titik fokus pada kamera Nikon D7000

Selain modul AF, DSLR juga mempunyai modul light meter. Modul light meter berfungsi untuk mungukur dan menganalisa pencahayaan yang masuk melalui lensa. Ini menentukan eksposure yang tepat. Eksposure yang tidak tepat menyebabkan gambar menjadi terlalu terang atau gelap.

Kamera kompak biasa tidak mempunyai modul-modul khas seperti ini, ia hanya mengunakan pengiraan oleh prosesor untuk menentukan fokus dan eksposure secara automatik.   

Prestasi Kerja DSLR
Hasil kerja sesebuah DSLR adalah sangat pantas. Ini kerana, DSLR dilengkapi dengan prosesor imej yang cukup bertenaga (contoh: EXPEED 2 bagi Nikon) serta, mempunyai ruang buffer yang cukup besar. Dengan menggunakan kad memori yang pantas (contoh: SD Memory Card kelas 6) kamera DSLR boleh mengambil melebihi 5 keping gambar dalam masa sesaat dengan menggunakan mod continuous shooting.

Aksesori DSLR
DSLR mempunyai banyak aksesori yang boleh ditambah mengikut keperluan photografi pengguna, seperti:
  • Focusing screen
  • Magnifier eyecup
  • Vertical/battery grip – untuk menambah jumlah kuasa bateri serta menambah grip, untuk lebih selesa (ergonomik)
  • Flash/speed light – pencahayaan amat penting di dalam photografi. Dengan adanya flash hot shoe membolehkan flash light tambahan dipasang pada kamera. Kamera kelas tinggi juga mempunyai wireless-flash untuk lebih kretiviti
  • GPS Unit – tedapat juga unit GPS untuk merekod lokasi gambar diambil.


Usia Shutter DSLR
Setiap kali gambar diambil, bilangan pembukaan shutter atau shutter count akan direkodkan didalam EXIF data bagi setiap gambar (EXIF data juga menyimpan maklumat-maklumat lain dan boleh dibuka dengan menggunakan perisian tertentu). Anggaran jangka hayat bagi sesebuah shutter unit adalah sehingga 50 ribu kali bukaan (100 ribu kali bukaan bagi kamera kelas atas) sebelum shutter unit perlu diganti. Shutter unit boleh diganti oleh pengedar rasmi dengan harga sekitar RM 350. Jadi, pengguna DSLR perlu berhermat bagi memastikan shutter count tidak terlalu tinggi kerana ia jega menemtukan nilai jualan balik sesebuah kamera.

Maklumat Tambahan Tentang DSLR
Oleh kerana lensa DSLR boleh dibuka, maka risiko untuk debu memasuki ruang di dalam DSLR lebih tinggi. Ini menyebabkan hasil gambar menjadi kurang sempurna apabila terdapat debu pada sensor. Walaupun sudah banyak kamera yang mempuyai system anti debu, pembersihan sensor secara manual masih perlu dilakukan. Untuk membersihkan debu, peralatan khas seperti peniup debu diperlukan. Debu juga boleh terlekat pada cermin lensa. Teknik pembersihan kamera yang betul  diperlukan untuk menjaga kamera agar tidak rosak    

Begitulah perkara-perkara asas mengenai DSLR. Diharap artikel ini membolehkan pemilik-pemilik DSLR lebih mengenali DSLR anda dan bagi mereka yang merancang untuk membeli DSLR, diharap maklumat diatas sedikit sebanyak membantu anda untuk membuat pilihan. 

2 comments:

fadiah said...

panjangnye nk baca.. heheh.. nk tgk gmbr kamu je mwahaha

anuar said...

lepas ni post pendek2 je

Post a Comment