Sunday, June 19, 2011

TIP PENGGUNAAN LAMPU KILAT


Kategori: Photografi

Pencahayaan atau lighting adalah satu perkara yang penting dalam photografi. Kebanyakan kamera yang dipasarkan sekarang mempunyai lampu kilat sendiri. 

Sebelum kita bercakap mengenai tip penggunaan lampu kilat, mari kita lihat apa yang penting bagi lampu kilat sesebuah kamera. Bagi yang sedang berkira-kira ingin membeli kamera, ini dapat dijadikan panduan.

  • Periksa kekuatan pancaran flash yang dinyatakan dalam Guide Number atau GN. Semakin besar semakin kuat pancaran flash kamera itu.
  • Periksa sama ada lampu kilat berada di kamera atau boleh dibuka tutup. Lampu kilat yang boleh dibuka tutup adalah lebih baik kerana jarak lampu dan lensa yang semakin jauh meminimakan risiko mata merah (red eye).
  • Periksa sama ada kamera mempunyai flash hot-shoe. Ini membolehkan kita memasang lampu kilat eksternal. Jika ada, periksa berapa titik sambungan yang berada di hot-shoe tersebut. (Jika hanya ada satu, maka ia tidak mendukung fungsi TTL-flash).
  • Periksa sama ada kamera mempunyai fungsi front sync dan rear sync (ataupun 1st curtain dan 2nd curtain). Anda boleh menyemaknya di dalam buku manual.
  • Kenal pasti kepantasan kamera bersedia kembali setelah mengambl gambar. Ini kerana kamera perlu mengisi kapasitor setelah gambar diambil dan ini mengambil masa sehingga tujuh saat. Semakin cepat masa diperlukan semakin bagus kamera tersebut.

Di bawah adalah beberapa tip untuk memaksimakan penggunaan lampu kilat:-

Fill-in Flash

Penggunaan lampu kilat pada waktu tengah hari dirasakan tidak perlu. Tetapi pada situasi tertentu, penggunaan lampu kilat sebenarnya tetap diperlukan. Ini ditentukan oleh ke arah mana sinar matahari memancar. Lampu kilat diperlukan untuk menerangkan bayangan objek pada waktu tengah hari. Ini menjadikan langit lebih biru dan terasa natural. Teknik ini dinamakan fill-in flash.

Seperti yang biasa terjadi, untuk mendapatkan latar belakang langit biru amat sukar. Metering kamera akan berusaha untuk mendapatkan eksposure yang tepat pada objek. Ini menyebabkab latar belakang menjadi over eksposure. Berikut adalah langkah termudah (boleh juga digunakan dengan kamera kompak) untuk mendapatkan gambar langit yang biru adalah:-

  • Turunkan Ev (nilai eksposure) pada kamera menjadi negatif. Ini menjadikan eksposure yang betul pada langit, tetapi objek menjadi gelap.
  • Gunakan lampu kilat. Dengan bantuan fill-in flash maka objek yang gelap akan menjadi lebih terang.
  • Juga, pastikan jarak objek dalam jangkauan lampu kilat.


contoh penggunaan fill-in flash pada waktu tengah hari

Slow Sync Flash

Pada situasi gelap, lampu kilat membolehkan kita untuk mengambil gambar. Namun, kerana kekuatan lampu kilat yang terbatas hanya kawasan yang diliputi cahaya lampu kilat terang manakala latar belakang akan menjadi gelap. Ini adalah kerana pada mod automatik, kelajuaan shutter yang akan digunakan kamera adalah 1/60 saat. Untuk mendapatkan gambar yang lebih natural, kita perlu menggunakan kelajuan shutter yang lebih rendah supaya kamera juga dapat menangkap cahaya dari sekitar (jika ada). Ini dapat dilakukan dengan menggunakan fungsi Slow Sync Flash pada kamera.

Kebanyakan kamera digital pada masa sekarang sudah dilengkapi dengan fungsi Slow Sync Flash. Slow Sync Flash adalah penggunaan lampu kilat yang digabungkan dengan penggunaan kelajuan shutter yang rendah. Apabila anda menggunakan fungsi ini, pastikan getaran tangan dihindari. Ini kerana kelajuan shutter yang rendah (biasanya ¼ - 1/30 saat). Anda boleh mengaktifkan stabilizer pada kamera atau menggunakan tripod. Pastikan juga objek tidak bergerak semasa gambar diambil.

Berikut adalah contoh perbezaan antara flash biasa dan slow sync flash

Perbezaan flash biasa (atas) dan slow-sync (bawah)
(credit : navendu.net)

Front Sync dan Rear Sync Flash

Fungsi ini hampir sama dengan Slow Sync Flash, bezanya adalah waktu lampu kilat itu menyala.
  • Front Sync (atau 1st Curtain), lampu kilat menyala setelah tombol ditekan dan shutter terbuka.
  • Rear Sync (atau 2nd Curtain), lampu kilat menyala menjelang shutter tertutup

Front Curtain dan Rear Curtain


Apabila kelajuan shutter yang digunakan tinggi, maka ini tidak memberikan sebarang perbezaaan. Namun, apabila kita menggunakan kelajuan shutter yang rendah (contohnya ½ saat), maka kita akan mendapat hasil yang berbeza. Dengan memanfaatkan fungsi ini, kita akan mendapat kesan bergerak pada sesuatu objek (Motion Blur).


Front Sync Flash, lampu kilat akan terbuka setelah tombol kamera ditekan. Apabila kelajuan shutter yang rendah digunakan, Motion Blur seperti di atas akan terhasil.


Rear Sync Flash, lampu kilat akan menyala menjelang shutter tertutup. Apabila kelahuan shutter yang rendah digunakan, Motion Blur seperti di atas akan terhasil.

sumber: kamerague.com

1 comments:

AzMaslenda said...

tips menarik...tq

Post a Comment